У перспективі нове шкільне меню повинне змінити культуру харчування на краще. Та чи зможуть діти звикнути, а згодом і вподобати переміни у своєму раціоні?
На думку дієтологині Ольги Полюхович, зможуть. Проте спільних зусиль потрібно докласти не лише школі, а й батькам.
Річ у тому, що у більшості сімей є певні традиції харчування, і вони не завжди здорові.
Тому першочергово діти "відкидають" нові страви через те, що вони не звикли їсти овочі чи каші удома.
Почати розв'язання цієї проблеми нутриціологиня рекомендує із поступового переходу до нового меню.
"Це справа звички – тиждень, місяць, кому як, але це все можливо.
З огляду на цей фактор, для початку я вводила б адаптаційний, перехідний раціон, який містить правильні та більш зрозумілі продукти для дітей. А згодом його розширила б", – пропонує нутриціологиня.
Якщо у дитини немає звички їсти збалансовану та здорову їжу, то зміни потрібно вносити не лише в шкільний раціон, а й удома.
Батьки повинні бути для дітей підтримкою і прикладом для наслідування в цьому випадку.
"Хоча б 80% нашого щоденного раціону має містити корисну та здорову їжу.
Було б добре, якби батьки почали звертати увагу на своє харчування також.
Бо дитина не може їсти броколі, якщо тато навпроти їсть смажену картоплю. Варто хоча б шукати компроміс.
Наприклад, багато дорослих і дітей часто не снідають чи їдять дуже мало, тому можна почати зі звички разом снідати або вечеряти", – радить дієтологиня.
За словами дитячої лікарки Анастасії Бикової-Шелевицької, щоденний раціон дитини повинен містити каші, овочі та фрукти, м'ясо або рибу кілька разів на тиждень.
"Для дитини шкільного віку важливий ситний сніданок – для цього недостатньо бутербродів та чаю, повинні бути злакові або каша, тобто комбінація вуглеводів та білків.
Якщо ми говоримо про перекуси, це може бути не просто бутерброд з ковбасою, який немає користі для дитячого організму, а, наприклад, запечена куряча грудка з цільнозерновим хлібом та шматочок свіжого овоча", – рекомендує експертка.
Лікарка застерігає, що деякі продукти можуть не смакувати дитині через спосіб приготування. У такому випадку варто підшукати альтернативний варіант, як можна приготувати продукт по-іншому.
Щоб пробудити у дитини цікавість, можна також залучити її до процесу приготування страви.
Детальніше про те, як налагодити збалансоване харчування для всієї родини з прикладами меню, читайте у нашому матеріалі.
Щоб налаштувати процес, Ольга Полюхович радить також говорити з дітьми про харчування.
"З дитиною можна домовитись, якщо їй пояснити, що цю їжу ми їмо для здоров'я, а іншу можна їсти для настрою. Якоюсь мірою це звучатиме як маніпуляція, але треба починати прищеплювати ці звички.
Крім того, дитині варто пояснити, що таке здорове харчування та показати приклади.
Зауважити, що людина, яка здорово харчується, може підтримувати хорошу форму, міцне здоров'я, досягати висот у роботі, творчості, що цей шлях веде до хорошого майбутнього", – пояснює Ольга Полюхович.
За її словами, у дітей різного віку може відрізнятися сприйняття здорового харчування. Зокрема через вплив оточення.
Діти старшого віку (10-11 клас) можуть уже усвідомлювати ситуацію та самостійно робити вибір. При цьому для молодших дітей дуже важливою залишається думка соціуму.
На дітей молодших або ж середніх класів сильно впливає оточення.
"Наприклад, однокласники можуть сміятися, що дитина їсть салати, фрукти, а вони – снікерси. Такий фактор теж не можна забувати. У такому випадку можна давати дитині цукерки з дому, щоб вони були якісні, або ж самостійно спекти випічку чи снеки.
Це допоможе дитині адаптуватися та зрозуміти, що вона не відрізняється від інших", – додає експертка.
Дарія Поперечна, Яна Осадча, Катерина Хорощак, УП. Життя